Online lessen
Getallen, meten en gezonde voeding
Categorie: inspiratie

Van Laura Coppieters, leerkracht Vlinderwijs.

Zoals jullie weten, vinden wij gezonde voeding belangrijk in onze school. Het lijdt geen enkele twijfel dat onze manier van eten een beslissende rol speelt bij hoe goed we ons voelen en bij het risico op ziekten zoals kanker, diabetes, hart- en vaatziekten. We hebben onze gezondheid dus voor een groot deel zelf in de hand door wat we eten en zodra we dat beseffen kijken we heel anders tegen onze voeding aan!

Met deze brief willen we graag even toelichten waarom wij geraffineerde suiker op school willen vermijden.

Wat zijn geraffineerde suikers?

Geraffineerde witte suiker (sucrose) is één van de meest slechtste voedingsmiddelen die we hebben. Om dit product te maken worden enorm veel giftige chemicaliën toegevoegd aan ongeraffineerde, natuurlijke suiker, om als eindproduct een mierzoete stof te verkrijgen die wit is van kleur, met een neutrale smaak en een lange houdbaarheid. De lijst van ziekten en klachten die samenhangen met de consumptie ervan is eindeloos.

Wat zijn natuurlijke suikers?

Natuurlijke suikers zoals in fruit bevatten allerlei vezels, mineralen, enzymen en vitaminen. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om suiker goed te kunnen verteren en om goed te functioneren met een sterk immuunsysteem.

Wat gebeurt er in ons lichaam?

Al deze goede stoffen worden tijdens het raffineren uit de suiker gehaald, waardoor je lichaam ze uit zijn eigen reserves moet halen. Er kan zo een tekort ontstaan aan belangrijke mineralen zoals zink, en dit zorgt op zijn beurt weer voor meer zin in suiker. Hierdoor kan je immuunsysteem verzwakt raken. Ook het groeihormoon kan gestoord worden. Kinderen die nog volop in de groei zijn, zouden een paar uur voor het slapengaan geen suiker meer mogen eten, want 90% van het voor hen noodzakelijke groeihormoon wordt door het lichaam aangemaakt in de eerste twee uur van de slaap.

Cariës (tandbederf) wordt voor 99% door geraffineerde witte suiker in snoep en limonade veroorzaakt.

Ook zorgt het eten van geraffineerde suiker voor een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Dat geeft een gevoel van energie. Wanneer de bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat, neemt het lichaam noodmaatregelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Dit veroorzaakt een verstoring in je lichaam en kan voor een heleboel klachten zorgen (zoals vermoeidheid, depressiviteit en Candida (schimmel). Het gevoel van energie die het eten van geraffineerde suiker geeft is dus maar van korte duur. Wij weten dat onze leerlingen drukke dagen voor de boeg hebben vol ontdekken en spelen en leren, we willen hen dus de juiste voedingsmiddelen aanreiken die voor een langdurig gevoel van energie, vreugde en fitheid zorgen. Hieronder willen we dan ook een lijstje meegeven met gezonde, verantwoorde snacks voor tijdens de speeltijden.

Wij beseffen dat het niet altijd gemakkelijk is om de voedingsgewoonten van onze kinderen of van onszelf te veranderen. Zoals met iedere verslaving, is de eerste periode de moeilijkste. Maar al heel snel stijgt de mineralenvoorraad in het lichaam en voel je je een stuk beter. Je snakt niet meer naar snelle suikers omdat je lichaam een meer constant energieniveau heeft door het eten van voedsel dat langduriger energie geeft. Ook het smakenpalet zal wijzigen en weer natuurlijke zoete smaken leren appreciëren. In een laatste fase is het lichaam en de smaak weer helemaal in topvorm en valt het verlangen naar industriële voedingsmiddelen met geraffineerde suikers zelfs voor het grootste gedeelte weg.

Goede keuzes om de kleine honger te stillen tijdens de speeltijden, en om urenlang energie te geven zijn:

  • vers fruit

De voordelen die fruit bieden zijn talrijk: ze bevatten een uitzonderlijk hoogt gehalte aan vitaminen en mineralen, geven geleidelijk aan energie, stimuleren de stofwisseling, bevat veel vezels voor een goede darmwerking, etc.

Ideaal is om fruit apart te eten. Combineren met pure, volle yoghurt of kwark mag. Combineer fruit zeker niet met zetmeel ( bv. brood), wanneer je fruit en zetmeel samen eet ontstaat gisting in de darmen en komen er giftige stoffen vrij. Eet fruit daarom bij voorkeur minimum 30 minuten voor de maaltijd of minstens 3 uur na een andere maaltijd. De ochtend of de voormiddagspeeltijd zijn ideale momenten!

  • gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zijn een bron van energie! Gedroogde abrikozen zijn ideaal. Gedroogde vijgen bevatten veel calcium en zijn dus een goede vervanging voor melkproducten. Gedroogde veenbessen en gojibessen zijn uitgeroepen tot superfoods omwille van hun krachtige werking. Het is goed om gedroogd fruit een nacht te laten weken in water of appelsap, dat is goed voor je vertering en voor je bloedsuikerspiegel.

  • Noten

Noten zitten boordevol vitaminen en mineralen zoals magnesium en zink, daaraan hebben veel mensen een tekort. Ze zijn ook een uitstekende bron van goede vetten en van eiwitten. Walnoten bevatten bijvoorbeeld heel veel omega 3-vetzuren, ideaal voor kinderen die om één of andere reden geen vis eten.

  • een stukje pure chocolade (op school raden we geen chocolade aan, omdat dit heel moeilijk te controleren is: welke chocolade wel, welke niet)

Kies chocolade van minimum 70% cacao, liefst nog meer. Zwarte chocolade zit boordevol antioxidanten. Cacao bevat bouwstoffen voor serotonine, dat een antidepressieve werking heeft in ons lichaam. Vandaar dat we ons zo goed voelen na het eten van een stukje chocolade. Geweldig toch?! Dit geldt niet voor melkchocolade!

  • olijfjes, zongedroogde tomaatjes

Voor de hartige snoepertjes onder ons! Olijven zitten boordevol goede vetten die o.a. zorgen voor een verlaging van slechte cholesterol. Ze zijn ook een zeer goede vitamine E bron. Zongedroogde tomaatjes zijn een bron van lypoceen, een zeer krachtige antioxidant.

  • stukjes rauwe groente en/of rijstkrakers met een gezonde dip

Groenten en fruit zouden het hoofdbestanddeel moeten zijn van ieders dieet. Onder gezonde dipsausjes versta ik humus, auberginekaviaar of tahinsaus.


The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. ~Eric Hoffer, Reflections On The Human Condition
Stuur jouw vraag !
Heb je een vraag waar je een antwoord op wenst? Stuur je vraag naar ons door. We maken elke week een nieuwe oefening met antwoord, dus misschien is het jouw vraag wel die we behandelen.
INSPIRATION & INFO
Steven Cnudde
steven@levenswonder.be
0472 46 86 86
Levenswonder bvba
Tuinwijk ter Heide 47
9050 Gentbrugge




Nieuw: leertools met uitleg!

Bij veel lessen vind je rechts een blok met leertools die je kan gebruiken bij de leerstof.

Je vindt de pagina met uitleg hier.

Inspiratie voor school! Ron Clark Academy = LEVEN
Give me a voice - een hartlied voor kinderen
The Golden Key

The golden ratio is the golden thread that weaves its way through the tapestry of creation; uniting diverse and contrasting elements into a harmonious whole.www.sacredgeometry.com.au

Posted by Jonathan Quintin Art on Thursday, November 15, 2012